Елемент заняття з рисунка
Курс: І
Тема: "Натюрморт"
Тема заняття: Світлотінь. Тональне
рішення.
Мета: навчити студентів
виконувати побудову тонального рисунку, враховуючи освітлення та розміщення
предметів в просторі;
розвивати увагу, уяву, мислення,
відчуття світлотіні, окомір, знання, уміння та навички;
виховувати інтерес до предмета,
свідоме і відповідальне ставлення до роботи.
Тип заняття: практичне
Вид роботи: рисування з натури
Хід
заняття.
І. Організаційний момент.
Виставка робіт, аналіз попереднього етапу
ІІ. Основна частина:
1. Актуалізація опорних знань студентів.
Аналіз робіт студентів.
-
Які етапи роботи ми пройшли?
-
Що таке компоновка? масштаб
зображення?
-
Що включає в собі другий
етап роботи?
2. Мотивація
пізнавальної діяльності студентів.
Коли завершена лінійна побудова переходимо до
вирішення наступних завдань: передачі
тону, об’єму, матеріальності і простору. Рішення їх здійснюється за
допомогою тону, плями, фактури – рисувальних засобів, які створюються
системними прийомами. Кожен системний прийом, не зважаючи на їх численність і
різноманітність, завжди створює разом всі три засоби. Тому рішення всіх
чотирьох задач іде паралельно і одночасно протягом всього часу роботи, не маючи
чіткої логічної послідовності. Існуюча етапність у ведені рисунку натюрморту: передача
великих тонових відношень, робота над створенням об’ємної форми, деталізація,
узагальнення віддзеркалює скоріше загальний принцип рисування - від
загального до детального, ніж говорить щось про послідовність вирішення
чотирьох зазначених задач.
- Що
таке «тон»? («тон» від грецького
tonos означає «напруга», в рисунку
означає скільки і якого світла ми бачимо не певній ділянці)
- Від чого залежить тон? (джерела світла, сили світла,
кольору предметів, фактури, матеріалу предмета, поворотів форми, середовища…)
Передача
тону найбільш візуально зрозуміле завдання, тому
в принципі найпростіше. Так само і вибір системного прийому не важкий, бо всі
прийоми загалом створюють однаковий тон, а різняться можливостями тонової
палітри та якістю тонової розтяжки. В той же час передача тону це одне з
найважливіших завдань, оскільки тональне забарвлення предметів та їх освітлення
(світло і тінь) - дуже виразні і візуально насіченні компоненти навколишнього
світу. Складність цього завдання в тому, що робота з тоном не закінчується до
останнього штриха, інша складність виникає коли тон використовують для передачі
об’єму.
Передача
об’єму, об’ємної форми важаться найважливішим і
найскладнішим завданням, останнє зрозуміло - бо створити на двовимірності
аркуша тривимірність простору, або хоча б відчуття тривимірності є мабуть
наріжним каменем реалістичного мистецтва.
Передача світлотіньових змін. (Кожний об’ємний
предмет, що поміщений у тривимірний простір знаходиться в якомусь положенні по
відношенню до джерела світла. В залежності від того, як повернута до світла та
чи інша поверхня його форми - світло на неї потрапляє більше чи менше, тобто
вона сприймається більш світлою, чи більш темною, таким чином, візуально
проявляється об’ємна форма предмета).
- Що таке світлотінь? (розподіл освітленості)
Градація – від слова gradus крок, ступінь – це послідовний перехід тону від
світлішого до темнішого.
Зона світла: полиск, світло, півтінь.
Зона тіні: тінь, рефлекс, падаюча тінь.
(Малюнок на дошці)
Технічна вправа: види штрихування
3. Повідомлення
теми і завдань заняття
Тема заняття: «Тональне
вирішення рисунка»
ІІІ. Самостійна
робота студентів (практична робота):
1. Вступний
інструктаж
Третій за рахунком етап роботи: проводиться,
як подальше уточнення форми тіл, що мають об'ємність і рельєфність. Ці ознаки
предметів сприймаються тільки за умови світлотіні. Тому, слід не тільки
намітити загальне світло і загальну тінь, а й визначити легкими штрихами всі
основні градації (поступові переходи) світлотіні. Крім цього, не варто забувати
також про відмінність в рисунку технічних прийомів роботи олівцем, щоб вже на
цій стадії рисунка виявити відмінність фактур предметів. Усе разом узяте і
розглянуте з позицій перспективної побудови, об'ємності і рельєфності форм,
тонового рішення, матеріальності веде до останнього етапу роботи над рисунком
натюрморту.
2. Поточний
інструктаж
Індивідуальна робота з кожним студентом.
3. Заключний
інструктаж
Виставка робіт, аналіз етапу роботи.
VІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок
Тестовий контроль в Google class
VІ. Оцінювання
VІІ. Завершення заняття
Немає коментарів:
Дописати коментар