четвер, 28 березня 2024 р.

Елемент заняття з рисунка

Курс: І

Тема: "Натюрморт"

Тема заняття: Світлотінь. Тональне рішення.

Мета: навчити студентів виконувати побудову тонального рисунку, враховуючи освітлення та розміщення предметів в просторі;

             розвивати увагу, уяву, мислення, відчуття світлотіні, окомір, знання, уміння та навички;

            виховувати інтерес до предмета, свідоме і відповідальне ставлення до роботи.

Тип заняття: практичне

Вид роботи: рисування з натури


Хід заняття.

І.   Організаційний момент.

Виставка робіт, аналіз попереднього етапу

ІІ. Основна частина:

      1. Актуалізація опорних знань студентів.

Аналіз робіт студентів.

-                     Які етапи роботи ми пройшли?

-                     Що таке компоновка? масштаб зображення?

-                     Що включає в собі другий етап роботи?

    2. Мотивація пізнавальної діяльності студентів.

Коли завершена лінійна побудова переходимо до вирішення наступних завдань: передачі тону, об’єму, матеріальності і простору. Рішення їх здійснюється за допомогою тону, плями, фактури – рисувальних засобів, які створюються системними прийомами. Кожен системний прийом, не зважаючи на їх численність і різноманітність, завжди створює разом всі три засоби. Тому рішення всіх чотирьох задач іде паралельно і одночасно протягом всього часу роботи, не маючи чіткої логічної послідовності. Існуюча етапність у ведені рисунку натюрморту: передача великих тонових відношень, робота над створенням об’ємної форми, деталізація, узагальнення віддзеркалює скоріше загальний принцип рисування - від загального до детального, ніж говорить щось про послідовність вирішення чотирьох зазначених задач.

 - Що таке «тон»?  («тон» від грецького tonos  означає «напруга», в рисунку означає скільки і якого світла ми бачимо не певній ділянці)

- Від чого залежить тон? (джерела світла, сили світла, кольору предметів, фактури, матеріалу предмета, поворотів форми, середовища…)

Передача тону найбільш візуально зрозуміле завдання, тому в принципі найпростіше. Так само і вибір системного прийому не важкий, бо всі прийоми загалом створюють однаковий тон, а різняться можливостями тонової палітри та якістю тонової розтяжки. В той же час передача тону це одне з найважливіших завдань, оскільки тональне забарвлення предметів та їх освітлення (світло і тінь) - дуже виразні і візуально насіченні компоненти навколишнього світу. Складність цього завдання в тому, що робота з тоном не закінчується до останнього штриха, інша складність виникає коли тон використовують для передачі об’єму.

Передача об’єму, об’ємної форми важаться найважливішим і найскладнішим завданням, останнє зрозуміло - бо створити на двовимірності аркуша тривимірність простору, або хоча б відчуття тривимірності є мабуть наріжним каменем реалістичного мистецтва.

Передача світлотіньових змін. (Кожний об’ємний предмет, що поміщений у тривимірний простір знаходиться в якомусь положенні по відношенню до джерела світла. В залежності від того, як повернута до світла та чи інша поверхня його форми - світло на неї потрапляє більше чи менше, тобто вона сприймається більш світлою, чи більш темною, таким чином, візуально проявляється об’ємна форма предмета).

- Що таке світлотінь? (розподіл освітленості)

Градація – від слова gradus крок, ступінь – це послідовний перехід тону від світлішого до темнішого.

Зона світла: полиск, світло, півтінь. 

Зона тіні: тінь, рефлекс, падаюча тінь.

(Малюнок на дошці)

Технічна вправа: види штрихування

  3. Повідомлення теми і завдань заняття

Тема заняття: «Тональне вирішення рисунка»

ІІІ. Самостійна робота студентів (практична робота):

      1. Вступний інструктаж

Третій за рахунком етап роботи: проводиться, як подальше уточнення форми тіл, що мають об'ємність і рельєфність. Ці ознаки предметів сприймаються тільки за умови світлотіні. Тому, слід не тільки намітити загальне світло і загальну тінь, а й визначити легкими штрихами всі основні градації (поступові переходи) світлотіні. Крім цього, не варто забувати також про відмінність в рисунку технічних прийомів роботи олівцем, щоб вже на цій стадії рисунка виявити відмінність фактур предметів. Усе разом узяте і розглянуте з позицій перспективної побудови, об'ємності і рельєфності форм, тонового рішення, матеріальності веде до останнього етапу роботи над рисунком натюрморту.

      2. Поточний інструктаж

Індивідуальна робота з кожним студентом.

      3. Заключний інструктаж

Виставка робіт, аналіз етапу роботи.

VІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок

Тестовий контроль в Google class 

VІ. Оцінювання

VІІ. Завершення заняття













Немає коментарів:

Дописати коментар